Main menu

Background

ျမန္မာ့လက္မႈ အႏုပညာပစၥည္းမ်ား ထုတ္လုပ္တင္ပို႔က႑ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံအား ေလ့လာၾကည့္ျခင္း

Tue, 06/11/2019 - 11:26 -- journal_editor

          ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏိုင္ငံမ်ားထဲတြင္ လက္မႈအႏုပညာပစၥည္းမ်ားစြာထြန္းကားသည့္ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံျဖစ္သည္။ လက္မႈအႏုပညာပစၥည္းမ်ားျပဳလုပ္ရာတြင္ အေျခခံကုန္ၾကမ္းျဖစ္သည့္ သစ္၊ ၀ါး၊ ၾကိမ္ စ သည္တို႔လည္း လြယ္လင့္တကူရရွိေနသည္။ သို႔ေသာ္ ျမန္မာ့လက္မႈအႏုပညာပစၥည္းမ်ားမွာ ျပည္ပႏိုင္ငံမ်ားသို႔ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ တင္ပို႔ေရာင္းခ်ႏိုင္ျခင္းမရွိဘဲ ျပည္တြင္း၌ပင္ ႏိုင္ငံျခားခရီးသြားဧည့္သည္မ်ားကို ေမွ်ာ္ကိုးၿပီး ေရာင္းခ်ေနရသည့္ အေနအထားတြင္ရွိေနသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံကဲ့သို႔ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံျဖစ္သည့္ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံသည္လည္း လက္မႈ အႏု ပညာပစၥည္း ထြန္းကားလ်က္ရွိၿပီး ၎တို႔ျပဳလုပ္သည့္ လက္မႈအႏုပညာ ပစၥည္းမ်ားကို အာရွႏိုင္ငံမ်ားသာမက  ဥေရာပႏွင့္ ေျမာက္အေမရိက ႏိုင္ငံမ်ားသို႔ပါ တင္ပို႔ေရာင္းခ်ေနသည္ကို ေတြ႕ရသည္။  ျမန္မာႏိုင္ငံ လက္မႈအႏုပညာပစၥည္းမ်ား၏ အနာဂတ္ေကာင္းမြန္ေရးအတြက္ ဗီယက္ နမ္ႏိုင္ငံကို နမူနာယူႏိုင္ရန္ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံ၏ လက္မႈထည္ ပို႔ကုန္ က႑အေၾကာင္းကို လက္လွမ္းမီသေလာက္ ေလ့လာေရးသား လိုက္ရပါသည္။

ဗီယက္နမ္ လက္မႈထည္ ပို႔ကုန္
           ဆင္ဟြာသတင္းဌာန၏ ေဖာ္ျပခ်က္အရ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံ၏ ပန္းပုႏွင့္လက္မႈပစၥည္းမ်ားျပည္ပတင္ပို႔မႈသည္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁ဒသမ၇ သန္းအထိ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္တြင္ ရွိၿပီျဖစ္သည္ဟု သိရသည္။ ဗီယက္နမ္လက္မႈ ပစၥ ည္းမ်ားကို ၀ါး၊ ၾကိမ္ႏွင့္ အရြက္မ်ား၊ အိုးမ်ားႏွင့္ သစ္အေျခခံပစၥည္းမ်ားမွ ျပဳလုပ္ၿပီး အေမရိကန္၊ ဂ်ာမနီ၊ျပင္သစ္၊ ျဗိတိန္၊ ဆြီဒင္၊ ေတာင္ကိုရီးယားႏွင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမ်ား အပါအ၀င္ ႏိုင္ငံမ်ားစြာတြင္ ရရွိႏိုင္ၿပီျဖစ္ေၾကာင္း သိရ သည္။ ဗီယက္နမ္ေက်းလက္ ေဒသမ်ား၏ အိမ္တြင္းလက္မႈပစၥည္းထုတ္လုပ္မႈသည္ ၈ဒသမ၈ မွ ၉ဒသမ၈ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ တိုးတက္လာသည္ကို ေတြ႕ရသည္ဟုဆို သည္။ ၿပီးခဲ့ေသာႏွစ္မ်ားအတြင္း ထုတ္လုပ္မႈတန္ဖိုးသည္ တစ္ႏွစ္ လွ်င္ ၁၅ ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ တိုးတက္လ်က္ရွိေၾကာင္းသိရသည္။ သို႔ရာ တြင္ လက္မႈ ပစၥည္းအမ်ဳိးအစားမ်ားအမ်ားအျပားမွာ ေရရွည္တြင္ သူတို႔၏ အမွတ္တံဆိပ္ကိုထိန္းသိမ္းႏိုင္မႈမရွိဘဲခိုးယူခံေနရသည္ဟု ဆိုသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္  အမွတ္တံဆိပ္ မွတ္ပုံတင္ျခင္း၊ ေစ်းကြက္ေဖာ္ေဆာင္ျခင္း၊ ဥာဏပစၥည္းမူပိုင္ခြင့္ဆိုင္ရာကိစၥမ်ား တြင္ ေကာင္းစြာေဆာင္ရြက္ႏိုင္မႈ မရွိျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္ဟု သိရသည္။ ဗီယက္နမ္တြင္ လက္မႈပစၥည္း ထုတ္လုပ္ေသာ ရြာေပါင္း ၅၄၁၁ ရြာအထိရွိလာၿပီျဖစ္ၿပီး အဆိုပါရြာမ်ားတြင္ ႐ိုးရာယဥ္ေက်း မႈ ပစၥည္းထုတ္လုပ္ေသာရြာေပါင္း ၁၈၆၄ ရြာလည္း ပါ၀င္ ေၾကာင္း သိရသည္။ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံ၏ အမ်ဳိးသား ဥာဏပစၥည္း မူပိုင္ခြင့္ ႐ုံးမွ လက္မႈပစၥည္းထုတ္လုပ္ေသာ ရြာမ်ားကိုဆင္း၍ စာရင္းေကာက္ယူစုစည္းကာကုန္အမွတ္တံဆိပ္ brand ႏွင့္ (GI(Geographical Indicator) အတြက္ တက္ၾကြစြာ ေဆာင္ရြက္ေပးလ်က္ရွိေၾကာင္း သိရသည္။

ဗီယက္ထရိတ္၏ အခန္းက႑
         ဗီယက္ထရိတ္(Vietrade)ဟု အတိုေကာက္ေခၚေသာ ဗီယက္ နမ္ကုန္သြယ္မႈျမႇင့္တင္ေရးဌာန Vietnam Trade Promotion Department တြင္ ပန္းပုႏွင့္လက္မႈပစၥည္း ပို႔ကုန္ျမႇင့္တင္ေရးဌာန ခြဲတစ္ခုရွိၿပီး  ဗီယက္နမ္ ကုန္သြယ္မႈျမင့္တင္ေရးဌာန၏  အ၀င္တြင္ အခန္းတစ္ခန္းျဖင့္ ပစၥည္းမ်ားကို ျပသထားသကဲ့သို႔ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးျခင္း၊ လုပ္ငန္းမ်ားေဆာင္ရြက္ျခင္းတို႔ကို ေဆာင္ရြက္ေနသည္ကိုေတြ႕ရသည္။ အဆိုပါဌာန၏ ဌာနမွဴး မွာ ေဒါက္တာေလးျဖစ္ ၿပီး ရွင္းျပသည္မွာ ႏွစ္စဥ္တင္ပို႔လိုသည့္ ပစၥည္းမ်ားကိုကုမၸဏီပိုင္ရွင္မ်ား၊ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားက ဌာနတြင္စာရင္းတင္သြင္းၿပီး အဆိုပါကုန္ပစၥည္းမ်ားကို ျပည္ပတင္ပို႔ႏိုင္ရန္ ကူညီေဆာင္ရြက္ေပးၾကေၾကာင္း သိရသည္။ အထူးသျဖင့္ ႏိုင္ငံျခားကုန္စည္ျပပြဲမ်ားတြင္ျပသႏိုင္ရန္ ေထာက္ပံ့ျခင္း၊ နည္းပညာပိုင္း၊ အမွတ္တံဆိပ္ပိုင္းႏွင့္ ဒီဇိုင္းအပိုင္း မ်ားကိုပါ ဌာနကကူညီေဆာင္ရြက္ေပးေၾကာင္းသိရသည္။  
        ဗီယက္နမ္တြင္ ထုတ္လုပ္သည္ဟူေသာ Made in Vietnam အမွတ္တံဆိပ္ကို  အဓိကထား ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိေၾကာင္းလည္း သိရသည္။ ေဒါက္တာေလး၏ ေျပာၾကားခ်က္အရ ၂၀၁၉ ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၂ဒသမ၁ ဘီလီယံအထိေရာက္ ရွိလာၿပီး ဆက္လက္တိုးတက္လာမည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ နံပါတ္တစ္ ေရာင္းခ်ရေသာ လက္မႈထည္မွာ ေျမထည္ႏွင့္ စဥ့္ထည္၊ ေၾကြထည္ပစၥည္းမ်ားျဖစ္ၿပီး၊ ဒုတိယေရာင္းခ်ရေသာ  လက္မႈထည္မွာ ၀ါးထည္မ်ားျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။  အျခားလက္မႈထည္မ်ားမွာလည္း ေရာင္းခ်ရမႈ တိုးတက္ လ်က္ရွိေၾကာင္းသိရပါသည္။ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံတြင္ ႏိုင္ငံျခားသားခရီး သြား၀င္ေရာက္မႈမွာ ၂၀၁၈ခုႏွစ္တြင္  လူဦးေရ ၁၅ ဒသမ ၅ သန္း အထိ ေရာက္ရွိေနၿပီျဖစ္သျဖင့္ ခရီးသြားလုပ္ငန္းပိုမိုတိုးတက္ေအာင္ နည္းလမ္း မ်ဳိးစုံျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ရန္ စီမံကိန္းခ်မွတ္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိေၾကာင္း  သိရသည္။ ဗီယက္နမ္ေလဆိပ္တြင္ အျပန္ခရီးသြား အမ်ားစု၏ ေခါင္းေပၚတြင္ ဗီယက္နမ္ခေမာက္ကို ေတြ႕ႏိုင္ပါသည္။ ထိုအခ်က္ကိုၾကည့္လွ်င္ပင္ ဗီယက္နမ္၏ လက္မႈထည္လုပ္ငန္းသည္ ႏိုင္ငံျခားခရီးသြားလုပ္ငန္းႏွင့္ ဆက္စပ္ၿပီး ေအာင္ျမင္မႈ ေကာင္းစြာရရွိေနၿပီကိုေတြ႕ႏိုင္သည္။

Ambiente Handmade Fair, 2018
             ယခင္ႏွစ္က ဂ်ာမနီႏိုင္ငံ ဖရန္႔ဖတ္ၿမိဳ႕မွ Ambiente Hand- made Fair,2018 သို႔ ေရာက္ရွိခဲ့ရာတြင္ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံမွ ျပခန္းတြင္ အႀကီးက်ယ္ဆုံးျပကြက္မွာ ၀ါးထည္ပစၥည္းမ်ား ျဖစ္သည္ကိုေတြ႕ခဲ့ရသည္။ လက္မႈ ထည္ သက္သက္ကိုသာ ျပသေသာအဆိုပါပြဲႀကီးကို လာေရာက္ၾကည့္႐ႈသူေပါင္း ၁၄၀၀၀၀ ခန္႔အထိရွိသည္ဟုသိရသည္။ ႏိုင္ငံေပါင္း၁၄၀မွ လာေရာက္ ျပသျခင္း၊ လာေရာက္ၾကည့္႐ႈ ၀ယ္ယူ ျခင္းျပဳလုပ္ၾကသည္ဟု သိရသည္။ အဆိုပါ ႀကီးက်ယ္လွေသာ ျပပြဲႀကီးတြင္ လာေရာက္သူမ်ားကို လက္လီေရာင္းခ်မႈ လုံး၀မျပဳလုပ္ ဘဲလက္ကားေရာင္းခ်ေရးကိုသာ အဓိကေဆာင္ရြက္ေပးသည္။ လက္မႈပစၥည္းမ်ားကို သတ္မွတ္ခ်က္အေနျဖင့္ စက္ပစၥည္း ပါ၀င္မႈကို ရာခိုင္ႏႈန္းအနည္းငယ္ခြင့္ျပဳထားသျဖင့္ လက္ရာမ်ားမွာ ပိုမိုသပ္ရပ္ၿပီး  အလြန္လွပသည္ကိုေတြ႕ရသည္။ ဗီယက္နမ္ျပခန္းတြင္ ႏွစ္အလိုက္ ကုန္ပစၥည္းအမ်ဳိးအစားတစ္မ်ဳိးကို ဦးစားေပး အလိုက္ျပသထားၿပီး ယခင္ႏွ စ္က ၀ါးလက္မႈထည္မ်ား ကို အဓိကျပသ ခဲ့သည္ကိုေတြ႕ရသည္။ ၀ါးထည္မ်ားကိုျပဳလုပ္ၾကရာတြင္ ၀ါးခြဲသည္ ကိုစက္ျဖင့္ ခြဲျခင္း၊ နန္းဆြဲသည္ကိုလည္း စက္ျဖင့္ဆြဲေပးျခင္း၊ ၀ါးမွ်င္ မ်ားမထြက္ေစရန္ မီးျဖင့္သပ္ေပးျခင္း စသည္ တို႔ကိုျပဳလုပ္ေပးသျဖင့္ ပိုမိုထုတ္လုပ္ႏိုင္ၿပီးပိုမိုသပ္ရပ္ ေကာင္းမြန္လာၿပီးကမၻာ့လက္မႈထည္ ေလာကတြင္ ဗီယက္နမ္သည္ ၀ါးထည္တြင္ တ႐ုတ္ႏွင့္ ဂ်ပန္တို႔ကိုပင္ ယွဥ္ႏိုင္သည့္ အေနအထားသို႔ေရာက္ရွိလာၿပီျဖစ္ေၾကာင္းေတြ႕ ရွိရသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ႀကိမ္ထည္ပစၥည္းမ်ားကိုလာေရာက္ျပသသည္ ကိုေတြ႕ရၿပီး ျမန္မာဘဲလ္အင္တီးရီးယားႏွင့္ ေကတီျမန္မာတို႔ျဖစ္သည္ ဟုသိရသည္။

ျမန္မာ႕လက္မႈထည္မ်ားႏွင့္ အနာဂတ္
     ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္လည္း အလားတူပန္းပုႏွင့္ သစ္အေျခခံပစၥည္းမ်ား၊ ၀ါးထည္၊ ႀကိမ္ထည္မ်ား၊ ေငြထည္၊ ေၾကးထည္မ်ား၊ ေက်ာက္ မ်က္ပန္းခ်ီမ်ား၊ လက္ရက္ထည္မ်ား၊ခ်ိတ္လုံခ်ည္မ်ား၊ တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္အလိုက္ ႐ိုးရာထည္မ်ား၊ ပန္းကန္ ႏွင့္ ေက်ာက္ကာ ယြန္းထည္မ်ား၊ ေျမအိုးႏွင့္ စဥ့္ထည္မ်ားစသည့္ လုပ္ငန္းက႑ အလိုက္ခြဲျခားၿပီး အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္လွ်င္ ေရာင္းခ်ႏိုင္သည့္ တန္ဖိုးလည္းတိုးတက္လာမည္ျဖစ္သည္။ လက္ရွိ တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အမ်ဳိးသားပို႔ကုန္မဟာဗ်ဴဟာကို ၂၀၁၅မွ ၂၀၁၉ ထိငါးႏွစ္စီမံခ်က္ ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့ၿပီးေနာက္ ၂၀၂၀ မွ ၂၀၂၅ထိ ျမန္မာ ႏိုင္ငံ၏ ဒုတိယအဆင့္အမ်ဳိးသားပို႔ကုန္မဟာဗ်ဴဟာကိုေရးဆြဲေနရာ တြင္ လက္မႈအေျခခံကုန္ပစၥည္းမ်ားကို ဦးစားေပးကုန္စည္ထဲတြင္ ထည့္သြင္းၿပီး ပို႔ကုန္တိုးျမႇင့္ရာတြင္ ဦးစားေပးေဆာင္ရြက္ရန္အတြက္ စဥ္းစားေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိေနၿပီျဖစ္သည္။
         ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ႏိုင္ငံတကာႏွင့္ ဆက္သြယ္မႈ ပိုမိုတိုးတက္ လာသည္ႏွင့္အမွ် ျမန္မာ့လက္မႈကုန္ပစၥည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးလည္း ေရာင္း ၀ယ္မႈ ပိုမိုလာၿပီျဖစ္သည္။ ထို႔အျပင္ ႏိုင္ငံျခားခရီးသြားမ်ား ပိုမို၀င္ေရာက္လာသည္ႏွင့္အမွ် လည္း  ျမန္မာ့လက္မႈ ကုန္ပစၥည္းမ်ားပိုမို ေရာင္းခ်လာရပါသည္။ ႏိုင္ငံတကာ ကုန္စည္ျပပြဲမ်ားတြင္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံမွ လက္မႈထည္မ်ားႏွင့္ လက္၀တ္ရတနာမ်ား သည္ လူႀကိဳက္မ်ားေသာ အေျခအေနတစ္ခုကို ရရွိလာၿပီျဖစ္ သည္။ ျပည္ပပို႔ကုန္အေနျဖင့္ ကုန္သြယ္မႈျမႇင့္တင္ေသာလုပ္ငန္းအျဖစ္ အစိုးရကကူညီေဆာင္ရြက္ေပးပါက အရွိန္အဟုန္ရရွိလာမည္ျဖစ္ၿပီး ႏိုင္ငံအတြက္ ၀င္ေငြျမင့္မားေသာ က႑တစ္ခုျဖစ္လာႏိုင္သည္။ ႏိုင္ငံတကာတြင္ ယဥ္ေ က်းမႈ ကုန္စည္ Culture Product ဟူေသာ အမည္ျဖင့္  မိမိႏိုင္ငံ၏ ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ထုံးစံမ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္သည့္ အ႐ုပ္ကေလးမ်ား၊ ႐ိုးရာအသုံးအေဆာင္မ်ား၊  အ၀တ္အစားမ်ားစသည္တို႔သည္လည္း ယခုလက္မႈထည္ ကုန္ပ စၥည္း မ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသည့္ ပို႔ကုန္အမ်ဳိးအစားတစ္ခုျဖစ္ပါသည္။
        ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ အဆိုပါ လက္မႈကုန္ပစၥည္းမ်ားကို အမ်ဳိးအစားအလိုက္ ထုတ္လုပ္မႈအလိုက္ခြဲျခားၿပီး အသင္းအဖြဲ႕မ်ား  ဖြဲ႕စည္း ျခင္း၊ အစုအဖြဲ႕မ်ား ဖြဲ႕စည္းေပးျခင္း၊ တစ္ရြာ ထြက္ကုန္တစ္မ်ဳိး One Village  One Product ထုတ္လုပ္ႏိုင္သည့္ ရြာမ်ားကို အားေပးျမႇင့္တင္ျခင္း စသည့္အခ်က္မ်ားကို အစိုးရဌာနမ်ားမွ အားေပးကူညီျခင္းျဖင့္ မ်ားစြာတိုးတက္လာႏိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါ လက္မႈထည္က႑ တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးလာသည္ႏွင့္အ မွ် ေ က်းလက္ေနေတာင္သူမ်ား၏ ဒုတိယ၀င္ေငြလည္း မ်ားစြာေကာင္းမြန္လာမည္ျဖစ္ၿပီး လယ္ယာက႑တစ္ခု တည္းကိုသာ အားကိုးေနရၿပီး အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္း နည္းပါးလာသည့္ အေျခအေနကိုလည္း ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ ကာ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္း မ်ားလည္း တိုးပြားလာမည္ျဖစ္သည္။ လိုအပ္ေနသည္မွာ အမွန္တကယ္ တာ၀န္ခံအားေပးမည့္ အစိုးရ၊ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မည့္  အသင္းအဖြဲ႕မ်ား၊ အကူအညီ အေထာက္အပံ့ အမွန္အကန္ေ ပးမည့္ ႏိုင္ငံျခားအဖြဲ႕အစည္းမ်ား သုံးဦးသုံးဖလွယ္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မည္ဆိုပါက မၾကာမီကာလအတြင္း အလံတလူလူလြင့္ေနမည့္ လက္မႈထည္က႑ကိုေတြ႕ျမင္ႏိုင္ပါမည္ဟု  ျမန္မာ့လက္မႈထည္က႑၏  အနာဂတ္ကို ခန္႔ မွန္းမိပါသည္။

 

မ်ိဳးသူ (ကုန္သြယ္ျမႇင့္)