Main menu

Background

စားသုံးသူမ်ားအတြက္ အခြင့္အေရးေကာင္းႏွင့္စီးပြားေရးပတ္၀န္းက်င္ေကာင္း ျဖစ္လာမည္႕ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈေကာ္မရွင္

Wed, 06/26/2019 - 10:25 -- journal_editor

      ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏  စီးပြားေရး  ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္အတြက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ရမည့္ က႑မ်ားစြာရွိသည့္အနက္ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈမူ၀ါဒႏွင့္ဥပေဒသည္ မည္သည့္အတိုင္းအတာအထိ လႊမ္း ၿခဳံႏိုင္မႈရွိေနျခင္းဆို သည့္ အခ်က္ေပၚတြင္လည္း မူတည္လ်က္ရွိ ေၾကာင္း ႏိုင္ငံအမ်ားအျပားက လက္ခံယုံၾကည္ထားၾကသည္။ စီးပြားေရးနယ္ပယ္တြင္ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈဥပေဒသာ လႊမ္းၿခဳံမႈရွိလာပါက စားသံုးသူျပည္သူမ်ားအတြက္ အက်ဳိးေက်းဇူးမ်ား စြာကို ရရွိလာ ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ အက်ဳိးေက်းဇူးေကာင္းမ်ားအေနျဖင့္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၏ မလိုလားအပ္သည့္၊ တရားသျဖင့္ယွဥ္ၿပိဳင္ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို ပ်က္ျပားေစမည့္ စီးပြားေရးေဆာင္ရြက္မႈဆိုင္ရာ အျပဳအမူ မ်ားျဖစ္ေသာ ေစ်းကြက္လက္၀ါးႀကီးအုပ္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းမ်ား၊ ေစ်းႏႈန္းညႇိႏႈိင္း၍ ေစ်းကစားမႈျပဳျခင္းမ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ၾကပ္မတ္ တားဆီးမႈမ်ား ေဆာင္ရြက္ေပးႏိုင္မႈရွိျခင္း၊ သက္ဆိုင္ရာေစ်းကြက္ကို လႊမ္းၿခဳံထားႏိုင္စြမ္းရွိေသာ လုပ္ငန္းႀကီးတစ္ခုမွ ၎၏ ထိန္းခ်ဳပ္ လႊမ္းမိုးႏိုင္သည့္ စြမ္းအားကို အလြဲသုံးစားျပဳၿပီး အျခားေသာလုပ္ငန္းမ်ားအေပၚ အႏိုင္က်င့္ေဆာင္ရြက္မႈမ်ား မျပဳလုပ္ေအာင္ တားဆီးေပးႏိုင္ျခင္း၊ ၿပိဳင္ဘက္လုပ္ငန္းရွင္မ်ားႏွင့္ စားသုံးသူ မ်ားအေပၚ ထိခိုက္နစ္နာမႈမ်ားျဖစ္ေပၚေစႏိုင္သည့္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားအခ်င္းခ်င္းၾကား ယွဥ္ၿပိဳင္မႈကိုကန္႔သတ္ထားေသာ၊ထိန္းခ်ဳပ္ထားေသာ သေဘာတူညီခ်က္မ်ား၊ အစီအမံမ်ားျပဳလုပ္ျခင္းမ်ား မျဖစ္ေပၚလာေအာင္ တားဆီးကာ ကြယ္ေပးႏိုင္ျခင္း၊ ေစ်းကြက္အတြင္း တရားမွ်တသည့္ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈမ်ား ေပၚေပါက္လာျခင္းအားျဖင့္ ကုန္ပစၥည္းအသစ္ အဆန္းမ်ားႏွင့္ ေကာင္းမြန္ေသာ၀န္ေဆာင္မႈမ်ား ရရွိလာႏိုင္ျခင္း၊ ပိုမိုသက္သာ၍ ထိုက္သင့္သည့္ ကုန္စည္ႏွ င့္ ၀န္ေဆာင္မႈႏႈန္းထားမ်ား ျဖင့္ ရရွိလာႏိုင္ျခင္း၊ စားသုံးသူမ်ားမွ မိမိတို႔စိတ္တိုင္းက် ေရြးခ်ယ္၀ယ္ ယူႏိုင္သည့္ အခြင့္အေရးမ်ားျပားလာျခင္း၊ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၊ ေရာင္း ခ်သူမ်ားမွ ၎င္းတို႔ေရာင္းခ်လိုက္သည့္ ကုန္စည္ႏွင့္ ၀န္ေဆာင္မႈမ်ားအေပၚ ယခင္ထက္ေကာင္းမြန္သည့္ တာ၀န္ခံမႈ၊တာ၀န္ယူမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေပးလာျခင္း စသည့္ စားသုံးသူအခြင့္အေရးမ်ားကို ေကာင္းမြန္ထိေရာက္စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။ ၂၀ ရာစုခန္႔မွ စ၍ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားသည္ ႏိုင္ငံအမ်ား အျပားကိုျဖတ္ေက်ာ္၍ လုပ္ငန္းမ်ားကို လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္လာ ေသာေၾကာင့္ လုပ္ငန္းမ်ားအခ်င္းခ်င္းၾကား ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကသည့္ ပုံစံ မ်ားသည္လည္း အမ်ဳိးမ်ဳိးအဖုံဖုံ က်င့္သုံးလာ ၾကၿပီး ေစ်းကြက္စိန္ေခၚ မႈမ်ားကိုလည္း ရင္ဆိုင္ေတြ႕ႀကဳံလာရသည္။
       ယွဥ္ၿပိဳင္ေဆာင္ရြက္မႈမ်ား ျပင္းထန္လာေသာေၾကာင့္ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈ၏ေနာက္ဆက္တြဲ ဆိုးက်ဳိးမ်ားစြာကိုလည္း ခံစားလာရပါေတာ့သည္။ အဆိုပါစိန္ေခၚမႈမ်ားႏွင့္ ဆိုးက်ဳိးမ်ားသည္ ေစ်းကြက္အတြင္းရွိ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း လုပ္ ကိုင္သူမ်ားထံသို႔သာမကဘဲ စားသုံးသူမ်ား ထံသို႔ပင္ေရာက္ရွိၿပီး  ႏိုင္ငံစီးပြားေရးႏွင့္ စားသုံးသူျပည္သူမ်ား၏  အခြင့္အေရးမ်ား ထိပါးဆုံး႐ႈံးမႈမ်ားစြာတို႔ကို ႀကဳံေတြ႕ခံစားလာရ သည့္အေျခအေနမ်ားႏွင့္ ရင္ဆိုင္လာရသည္။ ေစ်း ကြက္အတြင္း လုပ္ငန္းႀကီးတစ္ခု သို႔မဟုတ္ လုပ္ငန္းစုႀကီး တစ္ခုတည္းကသာ လုပ္ကိုင္ႏိုင္ခြင့္ရရွိထားျခင္း၊ အခြင့္ထူးမ်ားရရွိထားျခင္းတို႔ေၾကာင့္ အျခားအမ်ဳိးအစားတူ၊ အဆင့္တူလုပ္ငန္းမ်ားမွ ၎ႏွင့္တန္းတူ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္ျခင္း မရွိေတာ့ဘဲ ေစ်းကြက္အတြင္း ၎တစ္ဦးတည္းကသာ ခ်ဳပ္ကိုင္လႊမ္းမိုးထားသည့္ အေျခအေနမ်ဳိး ျဖစ္ေပၚေနပါက ယင္းေစ်းကြက္ကို လက္၀ါးႀကီးအုပ္ထားသည့္ ေစ်းကြက္ (Monopoly) ဟု ေခၚဆိုရမည္ျဖစ္သည္။ ေစ်းကြက္ လက္၀ါးႀကီးအုပ္ရာတြင္ ထုတ္လုပ္သူ၊ ေရာင္းခ်သူ ဘက္မွ ေစ်းကြက္ကို လက္၀ါးႀကီးအုပ္ထားမႈမ်ားရွိသလို ေရာင္းလို အားမ်ားၿပီး ၀ယ္လိုအားနည္းသည့္ေစ်းကြက္မ်ဳိးတြင္ ၀ယ္သူဘက္မွ ေစ်းကြက္လက္၀ါးႀကီးအုပ္မႈမ်ဳိးလည္း ေပၚေပါက္တတ္သည္။ ယင္းသို႔ ေစ်းကြက္လက္၀ါးႀကီးအုပ္ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားျပဳလုပ္ပါက ယွဥ္ၿပိဳင္မႈဥပေဒကို ခ်ိဳးေဖာက္ရာက်မည္ျဖစ္သည္။ ေစ်းကြက္လႊမ္းမိုးႏိုင္စြမ္းရွိသည့္ အေျခအေနအေပၚ အခြင့္အေရးယူ၍ အလြဲသုံးစား မႈျပဳျခင္း (Abuse of Dominance Position) ဆိုသည္မွာ အင္အားႀကီးမားေနသည့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ တစ္ဦး သို႔မဟုတ္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းစုတစ္ခုမွ ေစ်းကြက္အတြင္း ၎ရရွိထားၿပီးျဖစ္ေသာ လႊမ္းမိုးထားႏိုင္သည့္ အင္ အားကို အသုံးျပဳ၍ မိမိတို႔၏ ၿပိဳင္ဘက္ျဖစ္သည့္ သို႔မဟုတ္ ၿပိဳင္ဘက္ျဖစ္လာႏိုင္သည့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္အား ေစ်းကြက္အတြင္းမွ ထြက္ခြာသြားေစရန္ သို႔မဟုတ္ အင္အားေလ်ာ့နည္းသြားေစရန္ရည္ရြယ္၍ တရားမွ်တစြာ ယွဥ္ၿပိဳင္ျခင္း မဟုတ္ဘဲ ဥပေဒႏွင့္ဆန္႔က်င္သည့္ နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ တိုက္ခိုက္ဖယ္ရွားသည့္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ား ျပဳလုပ္ျခင္းျဖစ္သည္။
        ယင္းကဲ့သို႔ျပဳလုပ္မႈေၾကာင့္ ေစ်းကြက္အတြင္းရွိ ကုန္စည္ႏွင့္ ၀န္ေဆာင္မႈမ်ားကို စားသုံးသူမ်ားအေနျဖင့္ စိတ္ႀကိဳက္ေရြးခ်ယ္၀ယ္ယူႏိုင္သည့္အခြင့္အေရးဆုံး႐ႈံးရၿပီး ကုန္စည္ႏွင့္ ၀န္ေဆာင္မႈမ်ား ၏ ေစ်းႏႈန္းျမင့္တက္ လာျခင္း၊ စားသုံးသူမ်ား၏ အခြင့္အေရးမ်ား မရရွိႏိုင္ျခင္း၊ ကုန္စည္ႏွင့္ ၀န္ေဆာင္မႈမ်ား၏ အရည္အေသြးႏွင့္ အဆင့္အတန္းမ်ား နိမ့္က်လာျခင္း စသည့္ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္မည့္ အက်ဳိးဆက္အႏၱရာယ္မ်ားကို ကာကြယ္ႏိုင္ေစရန္၊ ေစ်းကြက္စီးပြား ေရးစနစ္  ေကာင္းမြန္စြာ  ရွင္သန္ႀကီးထြားလာေစရန္တို႔အတြက္ အဓိကဦးတည္၍ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈဥပေဒကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ဥပေဒအမွတ္(၉)ျဖင့္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္၊ ေဖေဖာ္၀ါရီလ ၂၄ ရက္ေန႔တြင္ ျပ႒ာန္းခဲ့ျခင္းျ ဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈဥပေဒတြင္ ယင္းဥပေဒျပ႒ာန္းရျခင္း၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားကို ဥပေဒပုဒ္မ-၃ တြင္ ျပ႒ာန္းထားရာ အမ်ဳိးသားစီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ တရားသျဖင့္ ယွဥ္ ၿပိဳင္ျခင္းကို ပ်က္ျပားေစရန္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကျဖစ္ေစ၊ အစုအဖြဲ႕ကျဖစ္ေစ လက္၀ါးႀကီးအုပ္ေဆာင္ရြက္မႈ သို႔မဟုတ္ ေစ်းကစားမႈျပဳျခင္းျဖင့္ အမ်ားျပည္သူတို႔၏  အက်ဳိးစီးပြားကို ထိခိုက္နစ္နာေစျခင္းမွ တားဆီးကာကြယ္ ရန္၊ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပကုန္ သြယ္ေရးႏွင့္ စီးပြားေရးဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈတို႔အေပၚတြင္ မွ်တမႈမရွိ ေသာ ေစ်းကြက္ၿပိဳင္ဆိုင္မႈကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ရန္၊ ေစ်းကြက္အေပၚ ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္စြမ္းကို အလြဲသုံးစားျပဳျခင္းမွ တားဆီးႏိုင္ရန္ႏွင့္ စီးပြား ေရးလုပ္ငန္းမ်ားအၾကား ကန္႔သတ္ထားရွိေသာ သေဘာတူညီခ်က္ႏွင့္ အစီအမံမ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ရန္တို႔  ပါ၀င္ေနသည္ကို ေတြ႕ရ သည္။ အဆိုပါျပ႒ာန္းခဲ့သည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံယွဥ္ၿပိဳင္မႈဥပေဒတြင္ ပါရွိေသာ လုပ္ငန္းတာ၀န္မ်ား ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္အတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံယွဥ္ၿပိဳင္မႈေကာ္မရွင္ကို ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ အဖြဲ႕မွ အမိန္႔ေၾကာ္ျငာစာအမွတ္ ၁၀၆/၂၀၁၈ နဲ႔ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္၊ ေအာက္တိုဘာလ ၃၁ ရက္ေန႔တြင္ ဖြဲ႕စည္းခဲ့ၿပီးျဖစ္ သည္။
        ယွဥ္ၿပိဳင္မႈေကာ္မရွင္ကို စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး၀န္ႀကီးဌာန  ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးက ေကာ္မရွင္ဥကၠ႒အျဖစ္ တာ၀န္ယူေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိၿပီး သက္ဆိုင္သည့္၀န္ႀကီးဌာနမ်ားမွ အဆင့္ျမင့္အရာရွိ ငါးဦး၊ ျပင္ပမွ ဥပေဒပညာရွင္ႏွင့္ စီးပြားေရးပညာ ရွင္ ငါးဦး၊ စုစုေပါင္း ၁၁ ဦးျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းထားသည္။ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈေကာ္မရွင္အေနျဖင့္ ျပည္သူလူထုက ယုံၾကည္အား ကိုးႏိုင္ေသာ၊ ေတာင့္တင္းခိုင္မာေသာ၊ စြမ္းေဆာင္ရည္ျပည့္၀ေသာ ေကာ္မရွင္ေကာင္းျဖစ္ဖို႔လည္း  လိုအပ္သည္။ ထို႔အတူ  ဥပေဒကို ထိထိေရာက္ေရာက္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ရန္အတြက္ အေျခခံအက်ဆုံးလိုအပ္ခ်က္မွာ ဥပေဒကိုသိရွိလိုက္နာရမည့္ ျပည္သူ လူထု အထူးသျဖင့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ား ဥပေဒကိုသိရွိနား လည္ေရးျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေကာ္မရွင္မဖြဲ႕စည္းမီ ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒေရးဆြဲစဥ္ကာလကတည္းက ယွဥ္ၿပိဳင္မႈဆိုင္ရာ အသိပညာ ေပးေဟာေျပာပြဲမ်ားကို ႏိုင္ငံအႏွံ႔ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ား တြင္ က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး ယွဥ္ၿပိဳင္မႈဆိုင္ရာ လက္ကမ္းစာေစာင္မ်ား၊ စာအုပ္မ်ားကို ပုံႏွိပ္ျဖန္႔ ေ၀ခဲ့သည္။ ေကာ္မရွင္ တည္ေထာင္ၿပီးေနာက္ပိုင္းတြင္လည္း ယွဥ္ၿပိဳင္မႈ ဥပေဒႏွင့္  ေကာ္မရွင္ တည္ေထာင္ဖြဲ႕စည္းမႈ အေျခအေန မ်ားကို ၃-၆-၂၀၁၉ရက္ေန႔တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌လည္းေကာင္း၊ ၁၀-၆-၂၀၁၉ရက္ေန႔တြင္ ေနျပည္ေတာ္၌လည္းေကာင္း ေကာ္မရွင္ဥကၠ႒ဦးေဆာင္၍ က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး ၂၄-၆-၂၀၁၉ရက္ေန႔တြင္လည္း မႏၱေလးၿမိဳ႕တြင္ ေကာ္မရွင္ မိတ္ဆက္ပြဲအခမ္းအနားကို က်င္းပျပဳလုပ္သြားမည္ ျဖစ္သည္။
         အသိပညာေပးျခင္းလုပ္ငန္းမ်ားကို  အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ေနသကဲ့သို႔  ဥပေဒအေကာင္အထည္ေဖာ္ေရးအတြက္ ေကာ္မရွင္ပုံမွန္အစည္းအေ၀းမ်ားကိုလည္း ယွဥ္ၿပိဳင္မႈဥပေဒ၊ နည္း ဥပေဒမ်ားႏွင့္အညီ က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့ရာ တတိယအႀကိမ္က်င္းပျပဳ လုပ္ခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါသည္။ ထို႔အတူ သက္ဆိုင္ရာ ဌာန၊ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးအတြက္လည္း အေလးထားေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိသည္။ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈေကာ္မရွင္အေ နျဖင့္ လြတ္လပ္မွ်တေသာ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈ ပတ္၀န္းက်င္ေကာင္းတစ္ခုကို ဖန္တီးတည္ေဆာက္ရန္ အတြက္ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈဆိုင္ရာအသိပညာေပးမႈမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ရမည္ ျဖစ္သကဲ့သို႔ ဥပေဒခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားကိုလည္း  ေဖာ္ထုတ္အေ ရးယူသြား မည္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏  ယွဥ္ၿပိဳင္မႈဥပေဒ ျပ႒ာန္းခဲ့ျခင္းသည္ ႏိုင္ငံ ေတာ္က က်င့္သုံးေနသည့္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ ေအာင္ ဦးတည္ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္ေသာ္လည္း ယင္းသို႔ ေစ်းကြက္အတြ င္း စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားအခ်င္းခ်င္း တရားမွ်တစြာ ယွဥ္ၿပိဳင္ လုပ္ကိုင္ ေဆာင္ရြက္ေစၾကျခင္းအားျဖင့္ စားသုံးသူမ်ားအတြက္ ေရြး ခ်ယ္၀ယ္ယူႏိုင္ခြင့္ႏွင့္ ကုန္စည္ႏွင့္၀န္ေဆာင္မႈတို႔၏ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ား ရရွိပိုင္ခြင့္တို႔ ကို ရရွိလာမည္ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္  စားသုံးသူ မ်ားအတြက္ အခြင့္အေရးေကာင္းႏွင့္ စီးပြားေရးပတ္၀န္းက်င္ေကာင္း မ်ားျဖစ္လာမည္ဟု ယံုၾကည္ပါေၾကာင္း  ေရးသားတင္ျပလိုက္ရပါသည္။

 

ဟန္လင္းေဇာ္